Japanska bilar, en kort historik

Idag är Toyota Corolla världens mest sålda bil, och andra asiatiska bilmärken, som exempelvis Hyundai och Subaru har också många fans, både i öst och i väst. Så har det dock inte alltid varit.

Har du någonsin sett en japansk veteranbil? Med största sannolikhet har du inte det, och det finns en anledning till detta. Idag är bilar från Honda, Nissan, Mazda, Toyota, Daihatsu och Mitsubishi vanliga på de svenska vägarna, men länge var det inte så. Nissan har rötter ända tillbaka till 1911, men de bilar som tillverkades i Japan före andra världskriget modellerades på västerländska bilar, och de amerikanska bilföretag som etablerade sig i landet dominerade stort över den inhemska produktionen tills de kastades ut ur den uppgående solens rike 1939.

På 60-talet lades dock grunden till dagens japanska bilindustri. Då började de japanska bilföretagen tillverka små och lätta bilar, s.k. keijidosha, för vilka skattereglerna var extra förmånliga. I och med dessa bilars intåg på den inhemska marknaden hade de flesta japaner råd att köpa en bil, och i ett land med över 100 miljoner invånare kunde flera företag göra stora pengar på detta. Bara ett decennium senare var det dags att expandera till utlandet, och resten är modern motorhistoria.